C/ Prat de la Creu 74-76, baixos. Andorra la Vella

accés en cotxe i aparcaments

Aquí es descriuen els principals accessos a la vall. S’ha de tenir en compte que n’hi ha molts més, cada un d’aquests camins solen tenir bifurcacions, o alternatives. Aquests són però els més importants i els que estan senyalitzats.

Recordem que la vall del Madriu-Perafita-Claror és un entorn pedestre, l’accés rodat està prohibit.

Des de la Pleta dels Orris

Per arribar a la Pleta del Orris s’ha d’arribar fins al final de la carretera del Cortals (CS-220). Allà s’hi pot deixar el cotxe i retrocedir a peu, per la carretera, fins el mur d’escalada. Després s’ha de travessar el pont penjant i arribar fins la pleta dels Orris on trobarem dues variants:

1.- Seguir pel mateix camí que passa per la carena fins el pic del Griu i després per la Collada d’Emportona, i allà seguir el GR7 fins al refugi de l’Illa (aquest camí passa per la Collada de Pessons).

2.- Seguir el camí del Campeà que travessa l’Obac dels Cortals, arribar als estanys d’Ensagents i continuar fins la collada de Pessons.

Des d’Ensagents

Agafar la carretera dels Cortals (CS-220), i aproximadament 1 km després de L’església de Sant Jaume dels Cortals hi ha els panells indicant el camí d’entrada a la vall. Seguir el camí d’Ensagents fins a la Collada de Pessons (passant pel refugi d’Ensagents) i allà agafar el GR7 fins al refugi de l’Illa.

Pel camí de les Àgols

El principi del camí es situa a l’encreuament entre la carretera dels Cortals (CS-220) amb la Borda de les Pardines, una mica abans del punt quilomètric PK3 de la CS 220, al costat dret d’un dipòsit d’aigua. Allà trobem una zona d’aparcament. Un panell d’alumini indica l’inici del camí de les Àgols. Agafar aquest camí, el qual segueix un recorregut que passa aprop dels estanys de Gargantillar i a tocar de l’estany Rodó i que finalment va a parar  fins al refugi de l’Illa.

Des de Grau roig

Pujarem per la carretera CG-2 fins a Grau Roig, on deixarem el cotxe per continuar a peu fins el primer dels estanys de Pessons (l’estany Primer) a partir d’aquí tenim dos varians per arribar fins a l’Illa.

1.- per la collada de Pessons:  seguim el GR7/GRP que passa pel costat dels estanys: Primer, Forcat, rodó, Meligar, i de Pessons, fins arribar a la collada del mateix nom i d’aqui fins al refugi de l’Illa.

2.- per la collada de Montmalús: agafar el camí que puja per la collada de Montmalús i l’estany de Coma Estremera, uns metres despres de la collada bifurcar a la dreta direcció refugi de l’Illa (marcatge groc)

Per la carretera de la Comella (CS 101)

Es l’accés principal des d’Andorra la Vella. A uns 4 km seguint la carretera de la Comella s’arriba al punt de berenada, al costat de l’alberg de la Comella; hi ha un aparcament on deixar el cotxe. D’allà surt el camí que puja a Prat Primer pel Riguer, passant pel Cortal de la Plana. Arribats a Prat Primer, continuar pel fort desnivell fins arribar al refugi de Prat Primer, a partir d’on ja s’accedeix a la vall, tant pel camí de l’esquerra (pel Coll Pa) o bé tot recte (per la Collada de Prat Primer). Els dos camins porten a Claror, l’entrada de la vall Madriu-Perafita-Claror.

Una opció menys directa que el camí de Prat Primer és la pista forestal: des del mateix punt de sortida que precedeix, agafar la pista forestal, continuar pel camí de Palomera i després pel camí del Planell del Ras. Prosseguir direcció de la collada de la Caülla passant pel camí de Maians, el camí de l’Avier (tram també conegut com el camí dels Cortals de Manyat a Claror) i el camí de la collada de Prat Primer fins arribar al refugi de Prat Primer.

Des del pont de la Margineda (situat a Santa Coloma)

Travessar el pont i seguir cap al camí Ral. Continuar pel camí de Costa Seda, després per Pica Romana, direcció la collada de la Caülla, camí dels Cortals de Manyat a Claror, el camí de la collada de Prat Primer i arribada al refugi de Prat Primer.

Des del Rec de l’Obac d’Andorra la Vella

Una altra opció es agafar el GR7 al Rec de l’Obac d’Andorra la Vella, seguir pel camí de Solobre i agafar direcció la collada de la Caülla, camí dels Cortals de Manyat a Claror, el camí de la collada de Prat Primer i arribada de nou al refugi de Prat Primer.

Des de la font dels Traginers

A la frontera amb Espanya, agafar direcció del refugi de la Rabassa fins arribar-hi, seguir cap a Roca de Pimes, solana del Caborreu, coll de Finestres, Camp Ramonet i arribar fins al pic Negre on ja s’entra dins el territori protegit.

Des del centre de Sant Julià de Lòria

A l’avinguda de Canòlich, agafar el camí per a vianants en direcció a Nagol. Seguir-ho en direcció a Certers, continuar fins als cortals del Manyat seguint el GR7, continuar per la collada de la Caülla, Prat Primer i cap a la collada de Prat Primer on ja s’entra dins la vall.

Tenir en compte que un cop al collet de Costasseda, hi ha l’alternativa d’agafar el camí que surt del pont de la Margineda d’Andorra la Vella (els 2 camins es creuen a aquest nivell i de nou a la collada de la Caülla, el final del recorregut és el mateix).

Des de Perafita

Des del port de Perafita, seguir cap a la Torre dels Soldats fins al Port Negre. Allà creuar amb el camí que surt de la font dels Traginers i prendre el mateix recorregut.

Per la pista forestal

La pista forestal entra des d’Espanya (font dels Traginers) i arriba a la Rabassa on es troba amb la carretera secundària, que ve del cortal del Folc, de la qual es bifurca el GRP (camí que també es pot accedir des d’Arcavell). La pista acaba a calm de Claror i a partir d’allà s’agafa el mateix trajecte descrit que surt des de la font dels Traginers.

Des de la carretera de la Plana

A una cinquantena de metres de l’encreuament entre la carretera d’Engolasters (CS-200) i la carretera de la Plana (CS-101), seguint per aquesta última s’arriba al peu del Camí de la Muntanya, que és l’entrada més directa a la vall del Madriu-Perafita-Claror des d’Escaldes-Engordany.

– A uns 2 km d’aquesta entrada, seguint per la carretera de la Plana i just abans d’arribar a la urbanització de la Plana, es troba una altra via d’accés, el Rec de l’Obac.

– A la Plana també hi arriba el camí de la Font de Ferro que surt del passeig del Rec de l’Obac d’Andorra.

– Hi ha una altra entrada secundària a uns 50 metres més amunt de l’encreuament de la carretera de la Plana amb la d’Engolasters, en direcció cap a Engolasters que és el camí de les Molleres.

Des del circuit de les Fonts

A l’últim revolt de la carretera d’Engolasters (CS-200), s’arriba a l’aparcament del Circuit de les Fonts. Gràcies a aquest aparcament, aquesta entrada esdevé una de les portes principals a la vall des d’Escaldes-Engordany. Des d’aquí s’agafa el camí dels Matxos cap a Coll Jovell, i en aquest punt ja s’entra en la zona protegida pel mateix camí que baixa cap a Ràmio, pel camí del solà de Ràmio o bé pel camí de la Tosa de Braibal.

Des de l’esplanada d’Engolasters

Per la carretera d’Engolasters (CS-200) s’arriba fins al Pla d’Engolasters. En la zona de pícnic de la font de la Closa s’hi troben dos camins: el camí de Coll Jovell (que és el més directe), i el camí de la canal de la Tosa, el qual enllaça amb el camí dels Matxos.

Des del centre d’Escaldes-Engordany

Diversos camins d’entrada a vall del Madriu-Perafita-Claror estan senyalitzats des del centre urbà d’Escaldes-Engordany. Tots aquests camins estan però, en un moment o un altre, interromputs per la carretera de l’Obac (CS-100).

– Per l’avinguda del Pont de la Tosca i des del pont del mateix nom, s’agafa el camí de les Molleres i d’Engolasters i s’arriba a la carretera de l’Obac. Allà hi ha tres alternatives: o bé el camí de les Molleres, o bé fer un tros de carretera i, en sentit ascendent, anar cap al camí d’Engolasters que porta cap al pla i estany d’Engolasters, o en sentit descendent, agafar el camí de la Muntanya.

– Altres entrades secundàries des de la mateixa avinguda són el camí de la Canaleta (on després de creuar la carretera de l’Obac enllaça amb el camí de la Muntanya), i el camí de Coll de Caldes que surt a la carretera d’Engolasters.

– Pel carrer de l’Obac es troba el camí de la Plana que porta cap a la urbanització de la Plana. Allí s’agafa el camí del rec de l’Obac.

Des d’Encamp

Per visitar la vall des de la parròquia d’Encamp, es pot deixar el cotxe a l’aparcament de Grau Roig (accés pels Pessons), a l’aparcament de la Ctra. de les Pardines (accés per les Agols), o bé es pot deixar el cotxe a la zona de l’estació intermitja del Funicamp, als Cortals d’Encamp (accés per Ensagents).

Des d’Andorra la Vella

A l’entrada principal de la vall per Andorra la Vella, a l’inici del camí de Prat Primer, es disposa d’un aparcament gratuït, just davant del berenador de la Comella. Si s’agafa l’entrada pel Pont de la Margineda, també es pot deixar el cotxe en el petit aparcament enquitranat just al costat del pont.

Des de Sant Julià de Lòria

L’entrada per Sant Julià de Lòria disposa dels aparcaments de Naturland, cota 2.000m.

Des d’Escaldes-Engordany

L’entrada del circuit de les Fonts està equipada amb un aparcament de zona blava.

L’entrada principal a la vall per Escaldes-Engordany disposa d’un aparcament amb barrera. Està situat just abans de girar a la dreta, per la carretera de la Plana, on es troba l’entrada pel camí de la Muntanya.

L’entrada per la font de la Closa, al pla d’Engolasters, disposa de terreny sense enquitranar per deixar-hi el cotxe.

Per últim, es pot deixar el cotxe en l’aparcament del Camp del Serrat, al costat del llac d’Engolasters.